Емоції та їх значення в житті дитини
Кожна дитина унікальна, і розуміння
витоків унікальності зробить виховання більш
ефективним. Велике значення у сприйнятті світу відіграють емоції.
Емоції — психічні стани і процеси в людини; це відповідні
реакції на зовнішні та внутрішні подразники, які проявляються у вигляді
задоволення або незадоволення, радості, страху, гніву тощо. В емоціях виявляється
позитивне або негативне ставлення людини до навколишнього світу. Переживання, в
яких виявляється ставлення людей до навколишнього світу й до самих себе,
називають емоціями.
Людина не лише сприймає навколишні предмети і явища — у неї формується
певне ставлення до них. Спілкування з іншими людьми, природа, твори мистецтва,
наука, власна праця — все це викликає у неї різні переживання: любов, радість,
повагу, захоплення, горе, гнів, страх. Без емоцій неможлива цілеспрямована
діяльність людини. Ще давній філософ Спіноза звернув увагу на те, що емоції
"... збільшують або зменшують здатність самого тіла до дії".
Виникнення емоцій у людини переважно
пов'язане з дією соціальних факторів.
Емоції людини надзвичайно
різноманітні й складні, вони можуть бути позитивними (радість, любов, захват,
задоволення і т. ін.) і негативними (гнів, страх, жах, огида та ін.). Будь-яка
емоція супроводжується активацією нервової системи й появою в крові біологічно
активних речовин, що змінюють діяльність внутрішніх органів.
Кожну емоцію можуть супроводжувати виразні рухи. За зміною ходи, поставою,
а також жестами людини, мімікою, інтонацією, зміною швидкості мовлення можна
скласти уявлення про емоційний стан. Спостерігаючи за виразом обличчя, ми не
тільки розуміємо, що відчуває інша людина, але й заражаємося її станом:
співпереживаємо, співчуваємо, жаліємо. Таким чином, виразні рухи — своєрідний
засіб спілкування між людьми.
Види емоцій
1. Позитивні емоції. Позитивні емоції—
позитивна оцінка об'єкта, явища (радість, любов, захоплення тощо). Вони
зумовлюють розширення кровоносних судин, підвищення інтенсивності енергетичного
обміну, температури тіла, розумової та фізичної працездатності. Отже, вони спонукають
людину до діяльності й досягнення корисного результату.
2. Негативні емоції. Негативні емоції
виникають при дефіциті інформації, невдачах людей. Проте вони теж стимулюють
активність людини, спрямовуючи її на подолання перешкод.
·
а) Первинні. Людина народжується з певними
емоційними реакціями. Це первинні емоції: страх і тривога — як прояв потреб у
самозбереженні; радість — це реакція задоволення від реалізації потреб; гнів —
як наслідок обмеження потреби в рухах, вчинках.
·
б) Вторинні. Вторинні емоції у людини формуються внаслідок
її соціальності та усвідомлення власного "Я". Ці емоції не пов'язані
з життєво важливими потребами (образа, провина, почуття сорому, заздрість,
пихатість тощо).
Прояви емоцій
Емоції виявляються у вигляді емоційних реакцій, станів або стосунків.
1. Емоційні реакції. Емоційні реакції — посмішка, сміх, плач,
лють, страх, схвильованість, імпульсивність дії або повна нерухомість — тісно
пов'язані з подіями, що їх зумовили. В екстремальних умовах, коли людина не
може оволодіти певною ситуацією, розвиваються так звані афекти — особливий вид
емоцій, які супроводжуються сильною, бурхливою реакцією (наприклад, страх,
гнів).
Ці реакції не контролюються свідомістю, тому їх важко стримувати.
Переключення на інший вид діяльності (фізична робота) сприяють емоційній
розрядці.
2. Емоційні стани. Емоційні стани —
це тривалі переживання, ефект від сильної емоційної реакції. До них відносять
збудження, пригнічення (депресія), страх, тривогу. Емоційний стан є мінливим
психічним явищем. Веселий настрій може змінюватися на сумний, спокійний — на
тривожний, пригнічення — активністю.
Емоції зумовлюють настрій людини. Настрій
— це стійкий, досить тривалий емоційний стан. Причини, що зумовили той чи
інший настрій, не завжди усвідомлюються.
Вони залежать від фізичного самопочуття або від властивості пам'яті
підсвідоме викликати попередні почуття. Тривалі конфліктні ситуації,
неможливість здійснити бажане можуть зумовити пригнічений стан, тривогу або
агресивну поведінку людини. Реальна оцінка ситуації, що склалася, відповідні
вольові зусилля допомагають вийти з цих станів.
3. Емоційні стосунки. Емоційні стосунки
спрямовані на певну особу, об'єкт, процес. До них відносять любов, пристрасть,
прив'язаність, ненависть, ревнощі, заздрість. Емоційні стосунки можуть
спричинити різні емоційні стани.
Механізм виникнення
емоцій
При будь-якій емоції в реакцію на той чи інший подразник включається багато
фізіологічних систем (серцево-судинна, дихальна, ендокринна тощо). У людей до
цих реакцій додаються і суб'єктивні переживання, які, в свою чергу, відображають діяльність певних систем мозку,
спрямованих на переробку різноманітної інформації, що надходить з навколишнього
середовища.
Поява емоційних реакцій пов'язана
з роботою великих півкуль і відділів проміжного мозку. Велике значення для
формування емоцій мають скроневі й лобні частки кори
Окремі ділянки головного мозку взаємодіють у певному
порядку — вони об'єднані у функціональні системи та підсистеми. Цих систем і
підсистем багато. Одна з них — система ретикулярної (сітчастої) формації
стовбура головного мозку, друга — так звана лімбічна система головного мозку.
Найважливішим "розпорядником" емоційних компонентів складних форм поведінки
людей є кора великих півкуль, яка працює у тісній взаємодії з утворами
лімбічної системи та ретикулярної формації.
Велике значення у виникненні емоцій має ендокринна система. Під час
збудження підкіркові центри мозку (гіпоталамус), отримавши інформацію про зміни
в організмі та навколишньому середовищі, посилюють вплив на органи внутрішньої
секреції (гіпофіз і надниркові залози).
Це зумовлює вироблення життєво важливих речовин, насамперед адреналіну,
який підтримує тонус судин, посилює роботу серця, м'язів, швидко збільшує
кількість глюкози в крові, підвищує активність ферментів тощо.
Під час короткочасних емоційних напружень адреналін нагромаджується в крові
і сприяє тривалому підвищенню кров'яного тиску, прискоренню пульсу, виникненню
спазмів судин, зокрема судин серця, що може спричинити напад стенокардії і
навіть інфаркт міокарда.
Життя людини без емоцій
неможливе
Зміни в діяльності органів під час емоцій однакові у всіх людей. Тому всім
зрозумілі такі вислови, як "від страху в піт кинуло", "волосся
дибки стало", "мурашки по спині забігали", "щемить
серце", "від радості дух перехопило" тощо.
Кожну емоцію можуть супроводжувати рухи мімічних м'язів обличчя та інші її
виражальні рухи. За тим, як змінюється хода, поза, швидкість мови, голос, жест,
міміка, інтонація, колір шкіри, можна скласти уявлення про емоційний стан
людини.
Людство вступило в епоху надзвичайних стресових станів та емоційних
навантажень. Ми можемо протистояти цьому, виховуючи волю, навчившись керувати
емоціями і розумно долати вплив стресів.
Людина не тільки сприймає навколишній світ, але й впливає на нього. До всіх
предметів та явищ у неї є певне ставлення. Читаючи книгу, слухаючи музику,
відповідаючи урок або спілкуючись із друзями, діти переживають радість,
сум, піднесення, засмученість.
Життя дитини без емоцій неможливе. Втрата емоцій — це втрата
специфічних для людини рис. Нормальне життя повинно бути емоційно насиченим з
переважанням позитивних емоції.
Уміння володіти собою в різних ситуаціях набувається в процесі виховання.
Немає коментарів:
Дописати коментар