вівторок, 23 листопада 2021 р.

 Індивідуальне навчання

Розвиток мовлення

Відтворення тестів діалогічного характеру, що належать до різних стилів, типів та жанрів мовлення. 

У нашій мові с багато слів, якими можна передати будь-яку думку. Слід лише уважно прислухатися до мови, вдуматися у значення слів.

— А що потрібно для цього? (Треба багато читати, добре і старанно вчитися, щоб правильно використовувати у власному мовленні все багатство мови.)

— Сьогодні  ознайомимося з ознаками різних текстів, у яких по-різному висловлюються думки. Ти навчишся розпізнавати такі тексти і самостійно складати.

— Як ти думаєш, для чого складають тексти?

 Заповнюємо таблицю «Текст написано, щоб ...».

✵ Обмінятися особистими думками.

✵ Повідомити про щось стисло, конкретно.

✵ Передати наукову інформацію.

✵ Яскраво змалювати предмет, явище чи подію.

✵ Передати розмову між людьми.

✵ Написати художній твір.

Залежно від того, з якою метою текст використовується, розрізняють такі стилі мовлення:

розмовний — для обміну думками, відомостями, почуттями з близькими людьми;

науковий — для подачі наукових відомостей. Використовується в наукових книгах, журналах, статтях, навчальній літературі. Характерні терміни, складні речення;

художній — для впливу на читача. Письменник малює словами картини, образи. Використовується у творах художньої літератури;

офіційно-діловий — характеризується чітким формулюванням думок під час передачі ділової інформації. Це оголошення, заяви, документи;

публіцистичний — для впливу на читача, для переконання, заклику. Використовується в газетних і журнальних статтях, на радіо й телебаченні.

Вправа-гра «Дай правильну відповідь».

Учень витягує зі скриньки картки, на яких записані тексти, читає, користуючись довідкою,  міркує, для чого створено данин текст.

Картка № 1

Ввічливий Гриць

— Грицю, чому ти не запропонував сісти дідусеві, який стояв біля тебе?

— Бо він ще не на пенсії.

— А звідки ти знаєш?

— Бо це наш сусід!

✵ Цей текст створено, щоб ... (розвеселити читачів. Це смішинка, гумореска).

Картка № 2

Осінь брала відра золоті,

пшениці озимі поливала...

Потім сіла на людськім путі

і зернята дітям роздавала,

не прості зернята — золоті.

П. Воронько

✵ Цей текст створено, щоб ... (передати красу природи у римованій формі. Це вірш).

Картка № 3

Під густими кронами дерев, серед буйної трави розцвітають лісові конвалії. Вони наповнюють повітря ніжним п’янким ароматом. Великі темно- зелені листки, як долоньки, тримають стрілку білих квіточок. Ці квіти схожі на сріблясті дзвоники, запашні й ніжні.

✵ Цей текст створено, щоб ... (описати красу конвалії. Це текст-опис).

Картка № 4

Софійський собор уже понад дев’ять століть височить золотими куполами над Києвом, ставши чи не найголовнішим символом стародавньої столиці України-Руси і всієї держави.

Зведено храм за князювання Ярослава Мудрого в період розквіту Київської Русі на честь перемоги над печенігами 1036 року.

✵ Цей текст створено, щоб ... (повідомити історію виникнення Софійського собору. Це науково-художній текст).

Прочитай і порівняй два тексти.

— Поміркуй, яке з висловлювань може бути адресоване учням і вчителям школи, щоб повідомити їх про Свято квітів. Як такий текст називається? (Оголошення.)

— А яке висловлювання адресоване другові, щоб не лише повідомити про свято, а й висловити свої почуття? (Лист.)

б) Рубрика «Слово про слово».

Сюрприз — раптова приємна несподіванка.

Композиція — тут: цікаві витвори з різних квітів.

Фізкультхвилинка.

Робота з текстами

1) Прочитай. Який із текстів можна взяти з енциклопедії, а який зі збірки художніх творів? З’єднайте.

а) А це що за красуня? Гака велика, темно-фіолетова, закутана у теплий кожушок білястих волосинок... Здається, ніби сріблясте сяйво її оточує. Це одна з найкращих весняних рослин — сон.

б) Сон - багаторічна трав’яниста рослина. Стебло її завдовжки 10-90 см. Квітка зонтикоподібної форми. Пухнасті волоски захищають рослину від холоду.

За матеріалами "На Урок"

Приклади діалогів

  • Діалог за темою «На вулиці»

- Юначе, підкажіть, будь ласка, як доїхати до обласної лікарні.

- Я можу провести Вас до тролейбусної зупинки, якщо хочете.

- Дякую, Ви дуже люб’язні.

- Ви, мабуть, уперше в нашому місті?

- Ні, але була тут дуже давно та погано орієнтуюся.

- Вам подобається місто?

- Не дуже. Багато шуму та зайвої метушні.

- Невже й будівлі на цій вулиці не подобаються?

- Будівлі дуже подобаються. Особливо старовинні.

- Так, сучасні будинки одноманітні, серед них небагато цікавого. А ось і потрібна Вам зупинка. Їхати треба п’ятим маршрутом, лікарня якраз на кінцевій зупинці.

- Щиро вдячна Вам! З Вами було приємно поговорити. До побачення!

- Бажаю успіху!

  • Діалог за темою «Телефонна розмова»

- Алло, добрий день! Це квартира Тарасенків?
- Так.
- Це Михайло, шкільний приятель Сашка. А можна його до телефону?
- На жаль, Сашка немає – він зараз на тренуванні з футболу.
- Тренування проходить у нашій школі?
- Так. Воно закінчиться десь за півгодини.
- Дуже добре! То я зустріну його біля школи. Я маю повернути йому енциклопедію з історії, яку він позичав мені.
- Зрозуміло. Сашко після тренування піде прямо додому,  ти теж можеш підійти одразу сюди.
- Добре. А якщо раптом ми не зустрінемося, перекажіть йому, будь ласка, щоб він мені зателефонував.
- Добре, Михайле!
- Дякую Вам!
- До побачення!               


Немає коментарів:

Дописати коментар

  Рекомендації батькам по корекції тривожності дітей   У роботі з дітьми з тривожністю необхідно •    Постійно  підбадьорювати ,заохочувати ...