Індивідуальне навчання
Розвиток мовлення
Відтворення тестів діалогічного характеру, що належать до різних стилів, типів та жанрів мовлення.
У нашій мові с багато слів, якими можна передати будь-яку думку. Слід лише уважно прислухатися до мови, вдуматися у значення слів.
— А що потрібно для цього? (Треба багато читати, добре і старанно вчитися, щоб правильно використовувати у власному мовленні все багатство мови.)
— Сьогодні ознайомимося з ознаками різних текстів, у яких по-різному висловлюються думки. Ти навчишся розпізнавати такі тексти і самостійно складати.
— Як ти думаєш, для чого складають тексти?
Заповнюємо таблицю «Текст написано, щоб ...».
✵ Обмінятися особистими думками.
✵ Повідомити про щось стисло, конкретно.
✵ Передати наукову інформацію.
✵ Яскраво змалювати предмет, явище чи подію.
✵ Передати розмову між людьми.
✵ Написати художній твір.
Залежно від того, з якою метою текст використовується, розрізняють такі стилі мовлення:
розмовний — для обміну думками, відомостями, почуттями з близькими людьми;
науковий — для подачі наукових відомостей. Використовується в наукових книгах, журналах, статтях, навчальній літературі. Характерні терміни, складні речення;
художній — для впливу на читача. Письменник малює словами картини, образи. Використовується у творах художньої літератури;
офіційно-діловий — характеризується чітким формулюванням думок під час передачі ділової інформації. Це оголошення, заяви, документи;
публіцистичний — для впливу на читача, для переконання, заклику. Використовується в газетних і журнальних статтях, на радіо й телебаченні.
Вправа-гра «Дай правильну відповідь».
Учень витягує зі скриньки картки, на яких записані тексти, читає, користуючись довідкою, міркує, для чого створено данин текст.
Картка № 1
Ввічливий Гриць
— Грицю, чому ти не запропонував сісти дідусеві, який стояв біля тебе?
— Бо він ще не на пенсії.
— А звідки ти знаєш?
— Бо це наш сусід!
✵ Цей текст створено, щоб ... (розвеселити читачів. Це смішинка, гумореска).
Картка № 2
Осінь брала відра золоті,
пшениці озимі поливала...
Потім сіла на людськім путі
і зернята дітям роздавала,
не прості зернята — золоті.
П. Воронько
✵ Цей текст створено, щоб ... (передати красу природи у римованій формі. Це вірш).
Картка № 3
Під густими кронами дерев, серед буйної трави розцвітають лісові конвалії. Вони наповнюють повітря ніжним п’янким ароматом. Великі темно- зелені листки, як долоньки, тримають стрілку білих квіточок. Ці квіти схожі на сріблясті дзвоники, запашні й ніжні.
✵ Цей текст створено, щоб ... (описати красу конвалії. Це текст-опис).
Картка № 4
Софійський собор уже понад дев’ять століть височить золотими куполами над Києвом, ставши чи не найголовнішим символом стародавньої столиці України-Руси і всієї держави.
Зведено храм за князювання Ярослава Мудрого в період розквіту Київської Русі на честь перемоги над печенігами 1036 року.
✵ Цей текст створено, щоб ... (повідомити історію виникнення Софійського собору. Це науково-художній текст).
Прочитай і порівняй два тексти.
— Поміркуй, яке з висловлювань може бути адресоване учням і вчителям школи, щоб повідомити їх про Свято квітів. Як такий текст називається? (Оголошення.)
— А яке висловлювання адресоване другові, щоб не лише повідомити про свято, а й висловити свої почуття? (Лист.)
б) Рубрика «Слово про слово».
Сюрприз — раптова приємна несподіванка.
Композиція — тут: цікаві витвори з різних квітів.
Фізкультхвилинка.
Робота з текстами
1) Прочитай. Який із текстів можна взяти з енциклопедії, а який зі збірки художніх творів? З’єднайте.
а) А це що за красуня? Гака велика, темно-фіолетова, закутана у теплий кожушок білястих волосинок... Здається, ніби сріблясте сяйво її оточує. Це одна з найкращих весняних рослин — сон.
б) Сон - багаторічна трав’яниста рослина. Стебло її завдовжки 10-90 см. Квітка зонтикоподібної форми. Пухнасті волоски захищають рослину від холоду.
За матеріалами "На Урок"
Приклади діалогів
- Діалог за темою «На вулиці»
- Юначе, підкажіть, будь ласка, як доїхати до обласної лікарні.
- Я можу провести Вас до тролейбусної зупинки, якщо хочете.
- Дякую, Ви дуже люб’язні.
- Ви, мабуть, уперше в нашому місті?
- Ні, але була тут дуже давно та погано орієнтуюся.
- Вам подобається місто?
- Не дуже. Багато шуму та зайвої метушні.
- Невже й будівлі на цій вулиці не подобаються?
- Будівлі дуже подобаються. Особливо старовинні.
- Так, сучасні будинки одноманітні, серед них небагато цікавого. А ось і потрібна Вам зупинка. Їхати треба п’ятим маршрутом, лікарня якраз на кінцевій зупинці.
- Щиро вдячна Вам! З Вами було приємно поговорити. До побачення!
- Бажаю успіху!
- Діалог за темою «Телефонна розмова»
- Алло, добрий день! Це квартира Тарасенків?
- Так.
- Це Михайло, шкільний приятель Сашка. А можна його до телефону?
- На жаль, Сашка немає – він зараз на тренуванні з футболу.
- Тренування проходить у нашій школі?
- Так. Воно закінчиться десь за півгодини.
- Дуже добре! То я зустріну його біля школи. Я маю повернути йому енциклопедію з історії, яку він позичав мені.
- Зрозуміло. Сашко після тренування піде прямо додому, ти теж можеш підійти одразу сюди.
- Добре. А якщо раптом ми не зустрінемося, перекажіть йому, будь ласка, щоб він мені зателефонував.
- Добре, Михайле!
- Дякую Вам!
- До побачення!
Немає коментарів:
Дописати коментар