РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ ЩОДО ПРОФІЛАКТИКИ АГРЕСИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ
Агресія –
індивідуальна аби колективна поведінка чи дія, спрямована на спричинення
фізичної чи психічної шкоди або навіть на знищення іншої людини чи групи.
Агресивна поведінка
виявляється вже в ранньому віці, випробовуючи батьківське терпіння і створюючи
напруження у стосунках із однолітками.
Найгостріше постає
проблема агресивної поведінки у підлітковому віці, коли здійснюється перехід до
нового щабля розвитку особистості; серед підлітків посилюється негативізм,
демонстративна стосовно дорослих поведінка, частішають випадки виявів
жорстокості й агресивності. Агресивність супроводжують:
·
неадекватне
самооцінювання (занижене або завищене),
·
неадекватний
рівень домагань, що не відповідає можливостям підлітка;
·
підвищена
емоційна напруженість і тривожність;
·
різний ступінь неадекватності уявлень підлітків про своє
місце в сім'ї, про ставлення до них однолітків,
·
низький
рівень сформованості комунікативних навичок тощо.
Агресія підлітків безпосередньо не пов'язана з
порушенням усталених Правил і норм та відокремлюється від асоціальної
поведінки.
Становлення агресивної поведінки – складний і багатогранний процес, у
якому діє низка чинників:
Агресивна
поведінка визначається впливом сім'ї. Характер стосунків між батьками, між
батьками та дітьми, дисгармонія в сім'ї є чинниками, що визначають агресивну
поведінку дітей. Особистісні характеристики також відіграють важливу роль у
формуванні агресивної поведінки. До них відноситься підвищений рівень
психопатизації, нестійкість емоційного стану, що виявляється в підвищеній
збудженості, подразливості, а також депресивності, яка призводить до підвищення
рівня тривожності, скутості, невпевненості в собі.
Основними формами агресивної
поведінки є:
·
фізична
агресія, тобто застосування фізичної сили проти іншої людини;
·
негативізм,
спрямований проти керівництва і встановлених правил;
·
підозріливість,
тобто недовіра до людей, яка ґрунтується на переконанні, що вони мають намір
зашкодити;
·
вербальна
агресія, тобто вираження своїх почуттів через чвари, образи, приниження;
·
аутоагресія
– агресія, спрямована на самого себе.
Агресивна поведінка підлітків постає як спосіб:
·
задоволення
потреб у спілкуванні;
·
самовираження
та самоствердження;
·
відреагування
на неблагополучну обстановку в сім'ї та на жорстоке ставлення з боку батьків;
·
досягнення
значущої мети.
Таким чином, у підлітковому віці агресивна поведінка є своєрідним
захисним механізмом.
Враховуючи
всі чинники, що беруть участь у становленні агресивної поведінки підлітків,
можна попередити чи обмежити вияв форм агресії.
У
спілкуванні з агресивними дітьми потрібно виявляти чималі стриманість,
терпіння, пам'ятаючи, що маленькі забіяки, тероризуючи інших, самі страждають
від власної упертості, гнівливості, дратівливості. Почуття провини, порушення
душевної рівноваги, незадоволеність не проходять в агресивних дітей, навіть
якщо їм удається на когось вилити свої негативні емоції. Таким дітям необхідно
дати зрозуміти, що дорослий (учитель, батьки, психолог) – їхній союзник у вирішенні внутрішніх
проблем. Агресивні діти повинні переконатися, що їх люблять, а їхні вчинки
псують враження при них, до того ж не приносять їм полегшення. Необхідно
тактовно і послідовно навчати дитину самоконтролю, внутрішньої зібраності і
стриманості. Перевести активність агресивної дитини в конструктивне русло
допоможе вивчення її інтересів і схильностей. Поступове ускладнення завдань, що
вимагають рішучості, сміливості, енергійності реакції, дасть змогу відвернути
дитину від дріб'язкового «з'ясування відносин» і переключити на організацію
спільної діяльності, успіх якої залежить від уміння співробітничати з іншими.
Рекомендації батькам щодо спілкування з агресивними
дітьми
·
Пам'ятайте, що заборона й підвищення
голосу –
найнеефективніші способи подолання агресивності, лише зрозумівши причини
агресивної поведінки і знявши їх, ви можете сподіватися, що агресивність дитини
буде знижена.
·
Дайте дитині можливість вихлюпнути свою
агресію, спрямувати її на інші об'єкти. Дозвольте їй побити подушку або розірвати «портрет» її ворога
і ви побачите, що в реальному житті агресивність у даний момент знизилася.
·
Показуйте
дитині особистий приклад ефективної поведінки. Не допускайте при ній вибухів
гніву або лихослів'я про своїх друзів або колег.
·
Важливо,
щоб дитина повсякчас почувала, що ви любите, цінуєте і приймаєте її. Не
соромтеся зайвий раз її приголубити або пожаліти. Нехай вона бачить, що
потрібна і важлива для вас.
Рекомендації батькам щодо стримування агресивної поведінки
підлітків
·
Виявляти
до підлітка більше уваги, любові та ласки.
·
Батьки
повинні стежити за своєю поведінкою в сім'ї. Кращий спосіб виховання дітей – єдність їхніх дій.
·
Не
застосовувати фізичні покарання.
·
Допомагати
підлітку знаходити друзів. Заохочувати розвиток позитивних аспектів
агресивності, а саме завзятості, активності, ініціативності, перешкоджати її
негативним рисам, зокрема ворожості, скутості.
·
Пояснювати
підлітку наслідки агресивної поведінки.
·
Враховувати
у вихованні та навчанні особистісні властивості підлітка.
·
Надавати
підлітку можливість задовольнити потреби в самовираженні й самоствердженні.
·
Обмежувати перегляд відеофільмів та комп'ютерних ігор зі
сценами насильства.
·
Спрямовувати
енергію підлітка у правильне русло, наприклад, заняття у спортивних секціях;
заохочувати його до участі в культурних заходах.
Поради батькам конфліктних дітей:
·
Стримуйте
прагнення дитини провокувати сварки з іншими. Треба звертати увагу на
недоброзичливі погляди один на одного або бурмотіння собі під ніс. Звичайно, у
всіх батьків бувають моменти, коли ніколи й неможливо контролювати дітей. І
тоді найчастіше вибухають «бурі».
·
Не
намагайтеся припинити сварку, обвинувативши іншу дитини в її виникненні і
захищаючи свою. Намагайтеся об'єктивно розібратися в причинах її виникнення.
·
Після конфлікту обговоріть з дитиною причини його виникнення,
визначте неправильні дії вашої дитини, що призвели до конфлікту. Спробуйте
знайти інші можливі способи виходу з конфліктної ситуації.
·
Не
обговорюйте при дитині проблеми її поведінки. Вона може утвердитися в думці про
те, що конфлікти неминучі, і буде продовжувати провокувати їх.
За матеріалами "Всеосвіта"
Немає коментарів:
Дописати коментар