Кінезіологія як засіб розвитку мовлення та інтелектуальних здібностей дітей
з особливими освітніми потребами
Кінезіологія
актуальна ще й тому, що на сьогодні значну увагу приділяють дітям з особливими
освітніми потребами. У них обмежені можливості пізнавальної діяльності. Діти
відстають у розвитку словесно-логічного мислення, не опановують аналізу і
синтезу, порівняння й узагальнення. У них недостатньо розвинена ручна моторика,
часто порушена координація рухів.
Кінезіологія — це наука
про розвиток головного мозку через рух. Її використовують у всьому світі.
Засновником наукової кінезіології в Стародавній Греції вважався Асклепіад, який
жив понад 2000 років тому. Елементи кінезіології містила давньоіндійська йога,
Конфуцій та Гіппократ також застосовували кінезіотерапію. Фундаментальні роботи
В. М. Бехтерева, А. Р. Лурії, Б. Н. Анохіна, І. М. Сечєнова довели вплив
маніпуляції рук на функції вищої нервової діяльності та розвиток мовлення. Саме
такий зв’язок головного мозку і рухів узяли за основу засновники кінезіології.
Вони стверджують, що обидві півкулі головного мозку можуть ефективно
розвиватися через виконання спеціальних рухів — кінезіологічних вправ. Василь
Олександрович Сухомлинський уважав, що рух пальців сприяє активізації
мовленнєвих центрів головного мозку і посиленню діяльності мовленнєвих зон.
Кінезіологія — це наука
про розвиток розумових здібностей і фізичного здоров’я через певні рухові
вправи. Це своєрідна «гімнастика мозку». З її допомогою процес навчання і
виконання будь-якого виду діяльності стає ефективнішим. Завдяки «гімнастиці
мозку» організм координує роботу правої та лівої півкуль, розвиває взаємодію
тіла й інтелекту. Півкулі мозку людини відповідають за певні функції:
Ø права півкуля головного мозку —
гуманітарна, образна, творча — відповідає за тіло, координацію рухів,
просторове і кінестетичне сприйняття;
Ø ліва півкуля головного мозку —
математична, знакова, мовленнєва, логічна, аналітична — відповідає за
сприйняття слухової інформації, постановку мети і побудову програм.
Для того щоб творчо осмислити будь-яку
проблему, недостатньо лише задіяти обидві півкулі, необхідні їхня взаємодія й
синхронізація між ними. Кожна з півкуль є не дзеркальним відображенням іншої, а
необхідним доповненням.
Основна мета
кінезіології: розвиток міжпівкульної взаємодії та синхронізація
роботи півкуль головного мозку, що сприяє активізації розумової діяльності.
Завдання
кінезіології:
§ розвиток
міжпівкульної взаємодії;
§ синхронізація
роботи півкуль;
§ розвиток
дрібної моторики;
§ розвиток
здібностей;
§ розвиток
пам’яті, уваги, мислення;
§ розвиток
мовлення.
Кінезіологічні
вправи допомагають подолати стресові ситуації, поліпшити роботу мозку і всього
тіла, сприяють гармонійному розвитку особистості та її творчої самореалізації.
Розтягування, дихальні вправи, окорухові вправи,
вправи для розвитку дрібної моторики, масаж, вправи на релаксацію поліпшують
розумову діяльність, синхронізують роботу півкуль, сприяють запам’ятовуванню,
підвищують стійкість уваги, допомагають відновленню мовленнєвих функцій,
полегшують процеси читання і письма.
Вправи для дітей
«Ліхтарики-зірочки»
Руки витягнути перед собою. Одну
долоню стиснути в кулак, пальці другої розчепірені. Ритмічно змінювати позицію
(«зірочки запалилися і згасли»).
«Кільця»
По черзі якомога швидше перебирати
пальцями рук, з’єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний,
середній і т. ін. Вправу виконувати у прямому (від вказівного пальця до
мізинця) і в зворотному (від мізинця до вказівного пальця) порядку. У роботі зі
старшими дітьми вправа «Кільця» може бути використана в ускладненому варіанті:
ліва рука змикає вказівний і великий пальці, права — великий і мізинець. У такт
рахунку ліва і права руки роблять одночасні різноспрямовані рухи: ліва рука
змикає великий палець по черзі з середнім, безіменним і мізинцем, а права
відповідно — з безіменним, середнім і вказівним.
«Кулак — ребро — долоня»
Послідовна зміна позиції рук на
площині столу: долоня, стиснена в кулак, долоня ребром на площині столу і
розпрямлена на площині столу.
«Лезгинка»
Ліву руку стиснути в кулак, великий
палець відставити у сторону, кулак розвернути пальцями до себе. Прямою долонею
правої руки в горизонтальному положенні торкнутися мізинця лівої. Після цього
одночасно змінити положення правої та лівої рук (6–8 змін позицій). Необхідно
прагнути швидкості зміни положень.
«Вухо — ніс»
Лівою рукою взятися за кінчик носа, а
правою рукою — за протилежне вухо. Одночасно відпустити вухо і ніс, плеснути в
долоні, змінити положення рук «з точністю до навпаки».
«Велосипед»
Вправу виконують у парах. Стати одне
навпроти одного, торкнутися долонями долонь партнера. Здійснювати рухи,
аналогічні тим, що виконують ноги під час їзди на велосипеді.
«Поплескали — погладили»
Вправу виконують у парах. Одну долоню
покласти на плече партнера, другу — йому на голову. Необхідно одночасно гладити
партнера по голові та поплескувати його по плечу. Спочатку можна відпрацювати
рух рук на собі: одночасно однією рукою гладити себе по голові, а другою
плескати по животу.
«Горизонтальні вісімки»
Руку витягнути вперед, зігнути її в
лікті, підняти великий палець руки на рівень перенісся, описувати вісімки в
горизонтальному полі бачення. Стежити за рухом великого пальця
очима. Малювати вісімки справа наліво і зліва направо, зверху вниз. Повторити
8–10 разів.
«Дзеркальне малювання»
Малювати на аркуші паперу одночасно
обома руками дзеркально-симетричні малюнки, літери. Це лише деякі
кінезіологічні вправи та ігри. Крім активних вправ існує дуже багато інших:
вправи на релаксацію, окорухові вправи, дихальні, розтягування, масаж та ін.
https://www.youtube.com/watch?v=0ug_JfVYNg8
Немає коментарів:
Дописати коментар