Учимо дітей приймати правильні рішення
Запитання, які треба поставити дитині, щоб допомогти їй навчитися приймати правильне рішення
Один з найефективніших способів підтримати дітей у прагненні стати успішними, щасливими й корисними людьми – навчити їх приймати правильні рішення, а потім дозволити діяти самостійно. Рішення, які ваші діти приймають у міру дорослішання, визначають те, якими людьми вони стануть і який життєвий шлях оберуть. На жаль, масова культура намагається нав'язати їм рішення про те, що їм варто носити, їсти й пити, які фільми дивитись, в які комп'ютерні ігри грати, яку музику слухати, тим самим позбавляючи їх можливості зробити свій власний незалежний вибір і прийняти своє власне зважене рішення.
Прийняття негативних рішень
Якщо ми поставимо групі молодих людей запитання про те, хто з них коли-небудь діяв нерозумно, усі з дивовижним ентузіазмом та одностайністю піднімуть руки вгору. Якщо потім ми спитаємо, чи будуть вони робити дурниці в майбутньому, відповідь виявиться настільки ж полум'яною. При цьому на запитання, чому ж вони роблять нерозумно, можна почути, як правило, такі відповіді:
- Я просто не подумав.
- Тоді це здавалося смішним.
- Мені було нудно.
- Я відчував тиск однолітків.
- Я не взяв до уваги наслідки.
- Я так зробив наперекір батькам.
Проте, якщо ми поставимо їм запитання, чи варто було робити всі ці дурниці, більшість дітей відповідатимуть: «Насправді, ні».
Через брак досвіду й розуміння діти часто приймають поспішні, егоїстичні й недалекоглядні рішення. Відсутність передбачливості призводить їх до ігнорування наслідків прийнятих рішень і довгострокових результатів.
Так, діти повинні робити неправильні вчинки. Хибні рішення й наслідки їх прийняття допомагають навчитися приймати кращі рішення в майбутньому. Однак проблема виникає тоді, коли погані рішення приймаються постійно. Оскільки процес прийняття рішень – це навичка, діти можуть навчитися приймати неправильні рішення. Це зазвичай відбувається тоді, коли батьки не покладають на них відповідальність, а виручають з неприємностей, які є наслідком саме їхніх неправильних рішень. Такі діти вважають, що не повинні нести відповідальність за свої рішення, і можуть продовжувати діяти нерозумно, не боючись наслідків. Довгострокові особисті, соціальні й потім професійні наслідки для дітей, які ростуть, не вміючи приймати правильні рішення, вельми глибокі, негативні й очевидні.
Виховання дітей, які вміють приймати правильні рішення
Надання дітям права прийняття рішень – це поетапний процес, заснований на особливостях віку, ступені зрілості й досвіді прийняття рішень. Іноді давати дітям повну свободу при прийнятті рішень просто небезпечно. Але ви можете почати навчати їх цієї навички, починаючи з раннього віку. Наприклад, не варто приводити дітей у найближчий магазин і казати, що вони можуть вибрати все, що завгодно; варіанти вибору можуть просто приголомшити. Але ви можете дати їм можливість вибрати між твердим льодяником, шоколадною цукеркою й жувальною гумкою (або ще краще – між кунжутним печивом, фруктами й арахісовим драже), і тоді їм легше буде вибрати частування за смаком.
У міру дорослішання збільшуйте кількість наданих варіантів. Потім підвищуйте значення рішень, які дітям треба приймати (наприклад, діти можуть вирішувати, чим вони будуть займатись або визначати час свого відходу до сну). Щоразу вони повинні визначити та взяти на себе відповідальність за наслідки своїх рішень. Крім того, збережіть за собою право вето, але використовуйте його розсудливо.
Навчання способу прийняття правильних рішень
Навичка прийняття правильних рішень є складним процесом, на оволодіння яким ідуть роки. Починається він з ознайомлення дітей зі значенням прийняття рішень. Діти часто роблять поспішні висновки і, не замислюючись, діють на їх підставі. Перший крок полягає в тому, щоб навчити їх обмірковувати майбутні дії. Кілька секунд роздумів допоможуть дітям запобігти реалізації великої кількості хибних рішень. Ловіть своїх дітей «перед стрибком», тобто тоді, коли ви бачите, що вони збираються діяти необдумано, зупиняйте їх і проводьте через весь процес прийняття рішень. Крім того, оскільки ви не можете постійно стояти за спиною у своїх дітей, використовуйте випадки їх необдуманих дій (та несприятливі наслідки), щоб разом проаналізувати те, як би вони могли вчинити інакше, якби час можна було повернути назад.
Наступний крок полягає в тому, щоб навчити дітей думати, перш ніж діяти. Діти повинні питати себе: «Навіщо я буду це робити?». Ви повинні домогтись того, щоб діти розуміли мотиви своїх рішень. Одна із проблем полягає в тому, що діти часто зіштовхуються із суперечливими мотивами. Вони можуть знати, що діяти певним чином нерозумно, і все одно роблять так через тиск однолітків. За винятком найбільш свідомих дітей, коли рішення зводиться до того, щоби зробити правильно чи так, як сподобається одноліткам, більшість дітей майже завжди вибирають останнє.
Наступне запитання, яке діти повинні ставити перед самими собою, це «Які в мене є варіанти?». У будь-якій ситуації в дітей найчастіше є кілька можливих варіантів вирішення. Наприклад, якщо дитина зіштовхується з можливістю вкрасти цукерки з магазину разом із друзями, вона може взяти цукерки або не брати їх, закривши очі на крадіжку друзів, або спробувати переконати їх у тому, що красти недобре.
Потім діти повинні спитати себе: «Якими будуть наслідки моїх дій?», що на їхній мові звучить, як «В які неприємності я можу потрапити?». Вони повинні оцінити ризики й вигоду від своїх рішень. Проблема полягає в тому, що діти часто недооцінюють витрати й переоцінюють користь своїх рішень. Те, як ваші діти відповідають на це запитання, залежить від наслідків та очікувань, які ви для них установлюєте. Якщо ви виховуєте дітей у релігійних традиціях, вони будуть приймати більш зважені рішення.
Ще одне складне запитання для дітей – це «Як моє рішення вплине на інших людей?». Унаслідок природного егоцентризму в юному віці діти можуть навіть не замислюватись над тим, на кого, крім них, може вплинути їхнє рішення. Навчивши дітей замислюватись над цим запитанням, ви допоможете їм приймати рішення найбільш вигідні і для себе, і для інших людей.
І, нарешті, мабуть, найважливіше запитання, яке діти повинні ставити перед собою: «Наскільки рішення слугує моїм інтересам?». Коли діти усвідомлюють власні інтереси, вони підходять до закінчення вивчення процесу прийняття рішень.
Щоб допомогти дітям приймати правильні рішення, помістіть список вищезазначених запитань десь на видному місці в домі, наприклад, на холодильнику.
Тренування прийняття позитивних рішень
Ви можете допомогти своїм дітям навчитися приймати правильні рішення, поетапно тренуючи їх. Допоможіть їм відповісти на перераховані вище ключові запитання й разом зробіть продумані кроки в напрямку до прийняття рішення. Після прийняття рішення допоможіть їм оцінити, наскільки правильним було це рішення і, якщо воно виявилось невдалим, який урок вони можуть отримати на майбутнє. Ви також можете описати дітям гіпотетичні ситуації, такі як моральна дилема, чи можна брехати другу, і залучити їх до розмови про те, які рішення вони будуть приймати в таких ситуаціях. Звісно, діти не завжди будуть приймати продумані рішення, особливо в юному віці. Але якщо ви будете тренувати їх і давати можливість набувати досвід прийняття правильних рішень, вони будуть використовувати його в дорослому житті.
Джерело https://childdevelop.com.ua/articles/develop/2217/
Немає коментарів:
Дописати коментар