Індивідуальне навчання
Розвиток мовлення
5 клас
Вживання й утворення слів за допомогою пре-, при-, прі-.
1.
Кодовий диктант
Запропоновано 10 тверджень, якщо згоден з даним твердженням поставити 1, якщо ні -0.)
1.
Слова складаються з основи і закінчення
або тільки основи (1)
2.
Основа слова – це частина слова із
закінченням (0)
3.
Суфікс – значуща частина слова, що стоїть
після кореня (1)
4.
Закінчення – незмінювана частина слова (0)
5.
Префікс – це частина слова, що стоїть
після кореня (0)
6.
Слова бувають змінні та незмінні (1)
7.
Незмінні слова не мають закінчення (1)
8.
До незмінних слів належать прислівники (1)
9.
Слова «мова», «мови», «мовою» є
спільнокореневими.(0)
10. Слова
таксі, бюро є незмінними. (1)
Самоперевірка коду: 1010011101
2. 2. Завдання
Підібрати до
слова мова спільнокореневі слова,
а до слова ліс – форми слова.
Мова –
Ліс –
3.Ознайомлення з новим матеріалом
Троє братів Пре,
При та Прі йшли по гірському плато.
Я премудрий,
прегарний! - вихвалявся перший брат - Пре.
- А я -
насуплено мовив При, - приєднуючись до слова ставити, надаю йому аж 14 значень, а в слові приймати маю аж 18.
Наймолодший брат Прі повільно йшов позаду.
Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався лише у трьох словах, а
його брати завжди глузували з нього і видумували різні прізвиська.
Пре та При так захопилися хвастощами, що
не помітили, як полетіли у прірву.
- Як мені
препогано! - кричав Пре.
- Прийди на
допомогу! - волав При.
Прі підійшов до ущелини і... витягнув
схвильованих братів.
- Вибач,
брате, - винувато мовили Пре та При. Ми зрозуміли, що не можна жити без дружби.
Спасибі тобі. Ніколи не називатимемо образливим прізвиськом. У тебе ж таке
гарне прізвище!
Коментар учителя:
- Про кого ця
казка? (Про трьох братів.)
- Як звали
братів? (Пре, При та Прі.)
- Чому
вибачалися брати перед меншим братом?
Висновок:
громадянський обов`язок кожної людини – це з повагою ставитися до кожної
людини, поважати один одного та цінувати дружбу.
- Як ти думаєш, що це за брати? (Це префікси)
4. «Лінгвістичне спостереження»
Коментар
учителя. Ненаголошений
голосний [е] у префіксах пре- вимовляється наближено до [и]. Ненаголошений [и]
у префіксі при- у вимові наближається до [е]. Щоб не помилитись у написання префіксів
пре-, при-, треба розрізняти їх за значення
Яке загальне значення слів приніс,
прийшов, приїхав, пришив, приєднав?
Загальне значення слів – «наближення, приєднання до
чогось» (надруковане значення прикріплюємо до дошки).
Завдання.
Назвати одним словом.
А) наближення птаха(прилетіти), коня (прискакати), риби
(припливти), автомобіля (приїхати), круглого предмета (прикотитися).
Б) приєднати за допомогою клею (приклеїти), булавки
(приколоти).
Яке загальне значення слів предобрий, прегарний, пречудовий?
Загальне значення слів – перебільшення (до дошки).
Префікс пре-
означає вищу міру ознаки, його можна замінити словом дуже.
Завдання. Скажи одним
словом: дуже милий - премилий, дуже
суворий - пресуворий, дуже високий -
превисокий.
Префікс прі- вживається у кількох словах: прірва, прізвище, прізвисько.
5.
Словниковий диктант
Пр…кислий, пр…милий, пр..рва,
пр..кріпити, пр…сісти, пр…розумний,
пр…широкий, пр..звисько, пр…глибокий, пр…лагідний, пр…морський,
пр…корисний.
Самоперевірка
Прекислий, премилий, прірва, прикріпити, присісти, прерозумний, преширокий, прізвисько, преглибокий, прелагідний, приморський, прекорисний.
https://www.youtube.com/watch?v=kL495PIJVvE
Немає коментарів:
Дописати коментар