понеділок, 28 березня 2022 р.

 Індивідуальне навчання

Розвиток мовлення

НАЙПОШИРЕНІШІ ВИПАДКИ ЧЕРГУВАННЯ ГОЛОСНИХ І ПРИГОЛОСНИХ ЗВУКІВ

 

Чергування [г],  [к], [х] -  [ж], [ч], [ш] - [з´], [ц´], [с´]

https://www.youtube.com/watch?v=I2Jj98YN7pQ 

Прочитай. Вимов приголосні звуки, які чергуються в кожній з утворених пар слів.

Подруга — подрузі; рука — у руці; муха — на мусі; подяка — подяці, кожух — у кожусі.

 Перепиши, ставлячи подані в дужках слова в потрібній формі. Вимов приголосні звуки, які за утворення інших форм слова чергуються.

1. На одній (рука) та не однакові пальці. 2. Не шукай грибів у ведмежому (барліг). 3. Короткий хвіст (муха) не подобається. 4. Як до школи, Гриця в (бік) коле. 5. Краще хліб у коморі, ніж перо на (капелюх). 6. Мудрість — найлегша ноша в (дорога).

Народна творчість.

Зміни форму поданих слів або добери до них спільнокореневі так, щоб у коренях чергувалися приголосні звуки. Запиши слова парами.

I. Юнак, друг, рух, відвага, дух, зайчиха, око, плуг, потіха, місяць, лелека, горох, сніг.

II.  Молоко, крига, горіх, вік, пух, берег, щука, стріха, язик, нога, мачуха, осика, порох.

 Підкресли літери, що позначають приголосні звуки, які чергуються.

 Виділені іменники заміни спільнокореневими прикметниками, що вказують на приналежність предмета особі.

Книжка Маринки. Олівець Ольги. Любов матінки. Стрічка Надійки. Слід мухи.

 Підкресли літери, що позначають звуки, які за такого творення чергуються.

 Перепиши прислів’я, подані в дужках іменники ставлячи у формі кличного відмінка.

1. Терпи, (хлопець), козаком будеш. 2. Не журись, (козак), нехай ворог плаче. 3. Не шуми (луг), зелений (байрак)! 4. Краще, (жук), утікай, бо настане тобі край. 5. (Язик), горе тебе смиче!

Значення виділеного слова з’ясуй за тлумачним словничком.

•    Поясни розділові знаки в реченнях, ускладнених звертаннями.

 Перепиши, вставляючи пропущені літери.

1. Груша цвіте, наче скупана в моло..і (Є. Гуцало). 2. Проснулась на стрі. .і лелека, дивиться чуло кругом (В. Сосюра). 3. У лепе..і сховався шерех (М. Малахута). 4. Хто це руки лама в завірю..і? (В. Сосюра). 5. Конюшина падає під ноги, в ту..і клонить голови червоні (М. Рильський). 6. Життя в труді й напру..і проліта (Д. Луценко).

 Визнач слова із сумнівними ненаголошеними голосними. Познач в цих словах орфограми та поясни їхній правопис.

•   Укажи речення, ускладнені однорідними членами, поясни у них розділові знаки.

354. Перепиши діалоги, ділячи текст на репліки та розставляючи пропущені розділові знаки. Подані в дужках іменники постав у формі кличного відмінка.

1. Де живеш (кулик) В болоті Там же погано Я звик (Народна творчість). 2. (їжак) (їжак) чому вовчик плаче Як мене боров язика вколов (Я. Поклад). 3. Корж із маком — їжа з їж. Сядь, (їжак), з нами їж. Скинь лише піджак-голчак! Я свій корж з’їм (вовк) й так (Г. Чубач).

Вимов приголосні, які чергуються при зміні форми іменників.

•    Поясни розділові знаки в реченнях, ускладнених звертаннями.

•          Чергування приголосних у коренях дієслів

  Прочитай прислів’я, ставлячи подані в дужках дієслова в потрібній формі. Випиши слова парами: дієслово, подане в дужках, та дієслово у формі, яку ти утворив. Підкресли літери, що позначають звуки, які чергуються.

1. Кожна корова своє телятко (лизати). 2. Сові сонце очі (різати). 3. Покірної голови меч не (сікти). 4. Як рубаєш дерево, (берегти) себе. 5. Сидить гультяй на лавиці, кучерики (чесати). 6. Водою я (чистити) тіло, а словом — душу.

Кожне дієслово усно постав у формі І особи однини теперішнього часу. Вимов приголосні звуки, що чергуються.

Носити, казати, кликати, лизати, берегти, летіти, чистити, лагодити, ходити, сидіти, водити, гордитися.

Перепиши прислів’я, уставляючи пропущені літери. За потреби звірся з правилом.

1. Береженого Бог бере..е, а козака шабля. 2. Як напи..е дурень, то не розбере і розумний. 3. Вогонь пе..е, а вода студить. 4. Не помо..е вороні шампунь, а крукові мило. 5. Буває, що й черепок бли..ить. 6. По одежі стрічають, по уму прово..ають. 7. Вода очи..ає лише тіло, а сльоза — усе єство.

Виділені слова передай звукописом.

• Визнач слова протилежного значення.

Перепиши, ставлячи подані в дужках дієслова в потрібній формі. Літери, що позначають приголосні, які при утворенні форм дієслова чергуються, підкресли.

1. У маминім садку вітрець гілки (колихати) (Н. Кир’ян). 2. Я (погладити) траву, наче теплого доброго звіра (О. Слоньовська). 3. А серце голубом (воркотіти) (Г. Соколенко). 4. (Посидіти) під кленом крислатим, нап’юся з криниці води (Б. Дегтярьов). 5. (Ходити), сумую і питаю, за що я мушу сумувать? (М. Рильський).

 Вимов приголосні звуки, які чергуються при творенні форм дієслів.

 Перепиши. Після виділених дієслів запиши у дужках їхню неозначену форму. Букви, що позначають приголосні звуки, які чергуються, підкресли.

1. Колише рідна пісня нашу долю (П. Перебийніс). 2. Я нанижу з калиноньки намиста (Л. Забашта). 3. Ой піду я в гай зелений, посаджу я руту (Т. Шевченко). 4. Важкими росами трава намокла плаче (І. Качуровський). 5. Як все біжить, як міниться, тече! (Б. Олександрів). 6. Виходжу на засніжене подвір’я (М. Рильський). 7. Ненавиджу я слабкості свої (Л. Костенко). 8. А вітер не співає вже, а свище (М. Гриценко).

ХОЧУ І МОЖУ! ЗНАЮ І РОЗПОВІДАЮ!

Запитання і завдання для самоперевірки

•   Що таке чергування звуків? У яких значущих частинах слова може відбуватися чергування? Наведіть приклади.

•   Які голосні звуки чергуються в закритих і відкритих складах? Наведіть приклади.

•   Я кі звуки чергуються у формах слів Київ — Києва, Чугуїв — Чугуєва?

•   У яких випадках літеру і пишуть у коренях дієслів? Наведіть приклади.

•   За якої умови в коренях після букв, що позначають шиплячі та [г], [к], [х], пишуть літеру и? Коли пишуть і ?

•   Наведи приклади чергування приголосних у коренях слів

Джерело https://subject.com.ua/textbook/mova/5klas_3/41.html

Немає коментарів:

Дописати коментар

  Рекомендації батькам по корекції тривожності дітей   У роботі з дітьми з тривожністю необхідно •    Постійно  підбадьорювати ,заохочувати ...