Підлітковий вік:
зрозумій мене.
Підлітковий
вік (від 10-11 до 14-15 років) є перехідним головним чином в біологічному сенсі,
оскільки це вік статевого дозрівання, паралельно якому досягають зрілості й
інші біологічні системи організму. Психологія підлітка значно відрізняється від
психології дитини або дорослої людини
В соціальному аспекті підліткова фаза - це
продовження первинної соціалізації. Всі підлітки є школярами, вони знаходяться
на утриманні батьків (держави), їхньою провідною діяльністю є навчання.
Соціальний
статус підлітка мало чим відрізняється від дитячого. Психологічно цей вік дуже
суперечливий. Для нього характерні максимальні диспропорції у рівні й темпах
розвитку, обумовлені значною мірою біологічно. Найважливіше психологічне
новоутворення віку - почуття дорослості, новий рівень домагань, що
передбачає майбутнє становище, якого підліток фактично ще не досяг. Звідси -
типові вікові конфлікти та їх переломлення в самосвідомості підлітка. В цілому
це період закінчення дитинства і початку «виростання» з нього.
Проміжний
стан суспільного становища і статус юнацтва визначають особливості психіки.
Багатьох юнаків іще гостро хвилюють проблеми, успадковані від підліткового
етапу, - власна вікова специфіка, право на автономію від старших. Водночас
перед ними стоїть завдання соціального та особистісного самовизначення , чітка
орієнтаціія та визначення свого місця в дорослому світі. Це
передбачає поряд із ренціацією розумових здібностей та інтересів, без яких
утруднено вибір професії, розвиток інтегративних механізмів самосвідомості
становлення світогляду і життєвої позиції, а також визначення психосексуальних
орієнтацій.
Аби
уникати помилок у стосунках із підлітками, доросліповинні добре знати природу
фізіологічних процесів, які відбуваються в організмі підлітка, з метою
уникнення перевантажень і недовантажень у навчальних завданнях.
За нормальних умов між силою подразника і
реакцією на нього нервової системи існує певна залежність, яка має вікові та
індивідуальні особливості. У підлітковому віці ці співвідношення порушуються, що
пов'язане зі збудженим станом центральної нервової системи. Через це,
наприклад, і сильні, і слабкі подразники можуть викликати однакову за силою
реакцію-відповідь. Може бути й по-іншому: сильні подразники взагалі не
викликають відповіді, а на слабкі відповідь є. Річ у тім, що центральна нервова
система підлітка стає тимчасово нездатною до відповіді на сильний подразник, бо
він її остаточно порозбуджує і переводить у стан гальмування, тому реакції
немає. Слабкий же подразник цього не викликає, і тому на нього реакція зберігається.
Нарешті, може бути такий стан центральної нервової системи, коли подразник
узагалі викликає несподівану, неадекватну реакцію.
Характерно,
що в дівчаток більшою мірою виражено порушення емоційного плану - підвищена
образливість, безпричинна зміна настрою, у хлопчиків - зміна поведінки і
реакцій руху. їхні дії супроводжуються супутніми рухами рук, ніг, тулуба (не
можуть сидіти спокійно, щось крутять у руках, чіпають щось і под.).
Мова
підлітків часом уповільнюється, сповільнюються і відповідні реакції на мову
дорослих, звернену до них.
У
той же час спостерігається й підвищена стомлюваність підлітків. Втома зазвичай
розвивається у двох фазах: у першій з'являється рухове розгальмування (нервова система вже не
в змозі загальмувати небажані рухи); другу фазу характеризують сонливість,
дрімота або, навпаки, сильне збудження. Це значною мірою пов'язане з тимчасовим
пониженням у підлітків опору до втоми.
Як ніколи,
саме в цей час наші діти потребують підтримки і розуміння
За матеріалами Освіта. UA
Немає коментарів:
Дописати коментар