Що таке "булінг" та чому про
нього треба знати всім батькам.
"Булінг" - це
агресивна поведінка щодо окремої особи або групи, з метою приниження,
домінування, фізичного чи психологічного самоствердження.
Булінг може проявлятись у вигляді психологічного тиску
(образи, приниження, погрози, ігнорування тощо) та фізичних знущань (удари,
поштовхи, принизливий фізичний контакт, побиття та інше). Не рідко фізичний і
психологічний тиск об’єднуються.
Від булінгу страждають і агресори, і жертви. Всі вони
переживають емоційні проблеми, не вміють будувати стосунки з людьми, мають
проблеми психо-емоційного розвитку. Діти
потребуватимуть підтримки дорослих, які б допомогли їм побудувати здорові відносини з людьми не лише у школі, але й
протягом усього їх подальшого життя.
Чому
діти стають жертвами булінгу
Психологи визначають декілька основних причин:
§ Занижена
самооцінка. Навіть якщо дитина виявляє її через надмірну
відкритість, зверхність.
§ Домашня
атмосфера. Дуже часто жертвами булінгу стають діти, яких
вдома принижують, знецінюють, ображають. Або є родини, де дитину звикли жаліти, створюючи «комплес жертви» Школа—
каталізатор домашніх проблем. Тож, якщо дитина звикла отримати більше уваги до
себе, поблажливість батьків, коли вона нещасна, то вона буде створювати навколо
себе таку ж атмосферу і в школі.
§ Атмосфера
в класі. Є
колективи в яких є
дитина-агресор. Вона свідомо шукає слабшого, використовує його як грушу для
биття, вирівнюючи свій психологічний стан.
У випадку, коли ваша дитина перебуває у
стані відчаю, слід поводитися так:
1. Залишайтесь самими собою, щоб дитина
сприймала вас як щиру, чесну людину, якій можна довіряти.
2. Дитина має почуватися з вами на
рівних, як із другом, це дозволить встановити довірливі, чесні стосунки. Тоді
вона зможе розповісти вам про наболіле.
3. Важливо не те, що ви говорите, а
як ви це говорите, чи є у вашому голосі щире переживання, турбота про дитину.
4. Майте справу з людиною, а не з
«проблемою», говоріть з дитиною на рівних, не варто діяти як вчитель або
експерт, розв’язувати кризу прямолінійно, це може відштовхнути дитину.
5. Зосередьте свою увагу на почуттях
дитини, на тому, що вона замовчує, дозвольте їй вилити вам душу.
6. Не думайте, що вам слід говорити
щоразу, коли виникає пауза в розмові, використовуйте час мовчання для того, щоб
краще подумати і вам, і дитині.
7. Виявляйте щире співчуття й інтерес до
дитини, не перетворюйте розмови з нею на допит, ставте прості, щирі запитання,
які будуть для дитини менш загрозливими, аніж складні, «розслідувальні».
8. Спрямовуйте розмову в бік
душевного болю, а не від нього, адже ваш син чи донька саме вам, а не чужим
людям, може повідомити про інтимні, особисті, хворобливі речі.
9. Намагайючись побачити кризову ситуацію очима своєї
дитини, майте власну позицію.
10. Дайте своєму синові чи доньці
знайти свої власні відповіді на запитання, навіть тоді, коли вважаєте, що
знаєте вихід із кризової ситуації.
11. Ваша роль полягає в тому, щоб
надати дружню підтримку, вислухати, бути зі своєю дитиною, коли та страждає,
навіть якщо вирішення проблеми начебто не існує. Дитина у стані горя, в
ситуації безвиході може примусити вас почуватися безпорадними й дурними, але
вам, на щастя, найчастіше і не слід приймати будь-яких певних рішень, негайно
змінювати життя або навіть рятувати її – ваш син або дочка врятуються самі,
варто тільки довіряти їм.
І останнє – якщо ви не знаєте, що говорити, не кажіть нічого, підтримайте дитину,
обійміть її.
Немає коментарів:
Дописати коментар